Hoe jij jouw marketingstrategie en aanbod verbetert met energetisch ondernemen
Als ondernemer voel je dat je meer impact wilt maken. Het lukt je alleen nog niet om de vertaalslag te maken naar een next level aanbod en marketingstrategie. Je denkt en je denkt, maar het blad voor je blijft leeg. Of het staat vol met ideeën, maar elke keer is het ‘m toch net niet. Nu niet. Nog niet. Laat mij je dan alsjeblieft voorstellen aan de magische wereld van energetisch ondernemen!
Energetisch ondernemen is ondernemen op jouw manier. En op jouw eigen voorwaarden. Klinkt simpel. Maar eerlijk? Het is niet makkelijk in een wereld waarin je continu wordt gebombardeerd met succesvolle verhalen en strategieën van anderen. Om het vervolgens te doen zoals je gelezen hebt. Of gehoord. Of gelezen. Of gezien, op Instagram. Zeker als blijkt dat zij wél hebben waar jij naar verlangt.
Maar juist daarom is energetisch ondernemen de enige manier om je dromen waar te maken. Om meer klanten te helpen, meer geld te verdienen en tegelijkertijd volledige weekenden offline te zijn. Of doordeweeks lekker die laptop aan de kant kan schuiven om spontaan uit eten te gaan. Of kan sporten, zonder daarvoor gehaast een maaltijd naar binnen te moeten werken.
Wil je dit ook? Lees dan verder. Ik leg je uit hoe jij je marketingstrategie verbetert met energetisch ondernemen.
Begin bij jezelf: ken jezelf
Energetisch ondernemen begint bij jou. En bij een flinke portie zelfkennis en zelfreflectie dus. Waarom ben jij hier? Wat wil jij hier bereiken? Waar ben je goed in? Wat gaat jou goed af? Wat is voor jou, in tegenstelling tot anderen, easy peasy lemon squeezy? Wat zijn jouw quirky eigenschappen? Eigenschappen die je zakelijk eigenlijk niet vindt ‘kunnen’, maar die jou wel jou maken? Schrijf dat eens uit. Zelfkennis is de eerste stap. En durf die binnenkant ook te omarmen. En te laten zien. Daarover meer bij punt 2.
Vind je dat lastig? Of wil jij zeker weten dat jouw antwoorden (jouw hart doen) kloppen? Lees dan eens dit blogartikel.
Show yourself, baby
Oké. Je kent jezelf door en door. En dan? Jouw ideale klant staat niet zomaar bij je op de stoep en legt spontaan geld neer voor je dienst of product. Nee, hiervoor is een relatie nodig. Know – Like – Trust. En dit kan alleen als jij jezelf laat zien. En naast geweldige content en inspiratie, óók je verhaal deelt. Hoe kwetsbaar en spannend dat ook is. Jouw ervaring is dat stukje wat jullie energetisch verbindt. En nee, dit hoeft geen zwaar verhaal te zijn. Share the message, not the mess. Daarmee kom ik gelijk bij nummero 3.
Stem je af op je ideale klant
Wie is jouw ideale klant? Kijk daarbij eerst eens naar je eigen klantenbestand of hij of zij erbij zit, en daarna pas naar mensen die je graag als klant zou willen. Naast allerlei demografische gegevens, ben jij daarbij vooral benieuwd naar zijn of haar karakterkenmerken (zie 1). En natuurlijk wil je zaken weten als de pain en struggles. Waar lopen zij tegenaan? Welk probleem speelt er? En wat ik vanuit energetisch verbinden nog belangrijker vind: wat is het allergrootste verlangen? Waar is de ultieme droom? Waarschijnlijk kom je er al snel achter dat dit herkenbare scenario’s zijn voor jou. In je eigen reis of in de samenwerking met je huidige klanten. En daar mag jij met je content op intunen. Wat had jij nodig om in actie te komen? Welke woorden mocht jij horen? En op welke manier? Hoe communiceer je? Laat deze input leidend zijn in je content.
Zet jezelf neer als expert
Pak dat podium. Become a thought leader in your niche. Na al die jaren weet jij echt wel waarover jij het hebt en waar je goed in bent. Gebruik het. En verwerk het in je content. Hoe vanzelfsprekend sommige “feitjes” voor jou inmiddels zijn, voor jouw ideale doelgroep is het interessant. Mindblowing. En een trigger(bom). Om jou te gaan volgen, een vrijblijvend gesprek in te plannen of misschien wel een product of dienst af te nemen.
Again, daarvoor moet jij wel zichtbaar zijn. Dus verspreid je boodschap op kanalen die passen bij jou én je ideale klant. Zoveel mogelijk. Podcast, Instagram, Linkedin, een offline event? Go out there!
Heb geduld!
Ja, ze werken goed. Al die posts met titels als: “De kortste weg naar 10k per maand” of “Binnen een week je droombusiness bouwen?”. Maar of ze ook de realiteit weerspiegelen? Helaas. Ga je voor duurzaamheid? Voor succes op lange of korte termijn? Onthoud: good things takes time. Oh ja, en vergeet ondertussen niet te genieten van het proces. Want dat geeft je energetisch positieve brandstof en vertrouwen om het vol te houden op jouw manier. De aanhouder wint, echt.
Stay true to yourself
Als “vieze”, “commerciële titels” niet goed voelen, gebruik ze dan ook niet. Ook niet als de hele wereld beweert dat dit dé manier is om je bereik te vergroten. Denk dan maar: AAH, daar is ‘ie weer. De welbekende FOMO! Begroet ‘m, en zet ‘m dan vooral lekker op de achterbank neer. De enige manier die er is, is jouw manier. Maak keuzes die bij jou passen. Keuzes die jouw hart sneller laten kloppen. Dat geldt niet alleen voor je aanbod, maar ook voor je marketingstrategie en content.
Wil jij weten hoe jij, volgens de principes van energetisch ondernemen, content maakt waarmee jij ongetwijfeld jouw ideale klant aantrekt én minstens net zoveel impact maakt als Netflix? << See what I did there? 😉
Wi je hierover verder sparren en ontdekken hoe je écht het leven (en je business) van je dromen bouwt, boek dan een strategiesessie met me!
RECENTE REACTIES