De 3 strategieën om je écht te onderscheiden – En welke het beste past bij jou.
Wil je liever luisteren ipv lezen? Luister dan mijn podcast over dit onderwerp op Soundcloud of Spotify.
Steeds minder kwaliteit in deze digitale wereld
Wil jij onderscheidend zijn met je business? Lees dan zeker deze blog. Ik vertel je over de verschillende waardestrategieën en welke ik zelf toepas.
Als ik een ondernemer coach, houd ik me niet in. Ik denk niet na over cross-sell, of een idee zelf houden. Of ‘die is mooi voor de verlenging straks’.
Nee. Ik geef mijn beste zelf, mijn volledige creativiteit, kennis en ervaring, mijn 100% commitment om mee te bouwen aan de dromen van de ondernemers die ik coach. En ik ga ervoor ze te overtreffen.
Of ze nou een salon heeft en haar omzet minimaal verdubbelt door het effectiever inrichten van de business en een ideaal team. Of dat ze een coach is die haar positionering en aanbod volledig omgooit, en als een spons wil leren hoe ik het aanpak en zo haar kwaliteit en zingeving naar een nieuw level brengt.
Ik. Ga. All-in.
En natuurlijk, mijn ego blaakt van trots als ik dingen van mijn aanpak terug zie in hun werkwijze. Een mooier compliment is er niet. Ik ben alleen maar blij dat er zo meer kwaliteit ontstaat. Dat hun klanten beter geholpen worden.
Want ik vind dat er nog heel veel moet gebeuren op het gebied van kwaliteit en customer intimacy. Ik zie het steeds minder in deze digitale wereld… Alles moet efficiënter, digitaler, meer geautomatiseerd, winstgevender, makkelijker. En daardoor ontstaat een gat die ik wél vul: echte aandacht.
Want alleen met echte aandacht maak je het verschil. Dus vraag jezelf ook af: Waar zit mijn toegevoegde waarde?
De 3 waardestrategieën
Volgens Treacy en Wiersema zijn er 3 waardestrategieën waar een bedrijf zich op kan richten:
1) Operational excellence – dit richt zich op kosten efficiëntie en gemak. Dus iets voor de laagste kosten, snel en met veel gemak. Merken als Hema of Thuisbezorgd.nl zijn hier mooie voorbeelden in, maar ook bij je eigen business kun je denken aan een community of een laagdrempelige online training waar je direct mee aan de slag kan.
2) Product leadership – hiermee focus je op de allerbeste kwaliteit te leveren. Je richt je op het volgen van markttrends en het continu innoveren van je producten of diensten. Neem als voorbeeld Apple, waarbij prijs ondergeschikt is maar iedereen het tóch wil hebben. En hier zie ik het ook vaak mis gaan. Zo ken ik business coaches die eigenlijk helemaal geen coach zijn, maar gewoon super slimme marketing strategen. Wat overigens helemaal ok is, als je hier bewust voor kiest. Of een erger geval, de dropshipping bedrijven die iets als exclusief en duur verkopen, terwijl ze het daarna pas via China bestellen en jij maanden op een product wacht waar je 10x meer voor betaald hebt. Hou het zuiver en positioneer je alsjeblieft niet op iets als je het ook niet waarmaakt.
3) Customer intimacy – zet de klant voorop. Dit gaat over relaties bouwen, echt goed luisteren naar wat je klant nodig heeft en daarop passende diensten en producten ontwikkelen. Customer intimacy gelooft niet in eenmalige transacties, maar een langdurige relatie met herhaalaankopen. Liefde voor je klant. En voor wat hij of zij wil bereiken. Hiervoor moet je tijd en oprechte aandacht investeren.
Ik geloof erin dat bedrijven die duurzaam willen ondernemen een combinatie moeten maken van deze drie strategieën. Maar, volgens Treacy en Wiersema kun je niet in alles de beste zijn, dus is het goed om je extra te focussen op één van de drie.
Hoe ik mijn bedrijf heb ingericht
Kwaliteit is de basis. Ik wil ALTIJD het beste van mezelf geven en mijn klanten zowel praktisch helpen, als op een diepgaand niveau transformeren. Ik ga all-in en zou het niet voor minder willen, maar ook niet kunnen. Daarom volg ik per jaar ook verschillende opleidingen en heb ik een coach, zodat ik zelf als mens en ondernemer ook blijf groeien.
Customer intimacy zit in mijn DNA. Ik werd in het bedrijfsleven altijd de klantenknuffelaar genoemd, omdat ik echt het beste voor de ander wil. Ik ga voor duurzaam ondernemen, dus ik wil een zo lang mogelijk relatie met mijn klanten en in iedere fase er voor ze zijn.
Ik heb nu 2 diensten die ik aanbied:
1) Online training voor ondernemers die net gestart (of al eventjes bezig) zijn en merken dat ze vastlopen. Het loopt niet lekker en ze willen een ‘hell yes’ aanbod dat echt bij ze past, klanten waar ze energie van krijgen en een gezonde omzet draaien. Ze willen echt vanuit hun hart ondernemen en er plezier en voldoening uithalen. Deze training is online, met toch kwaliteit én persoonlijke aandacht door de maandelijkse coach sessies. En dat voor een fijne instapprijs, meteen beschikbaar en je gaat als klant er zelf mee aan de slag wanneer jij wil, dus de focus hierbij ligt op operational excellence. Makkelijk, snel en voor een instapprijs.
2) 1:1 coaching voor ambitieuze ondernemers die willen groeien als mens én ondernemer. Waarbij ik vooral inzoom op kwaliteit en persoonlijke aandacht. Hier krijg je volledige exclusiviteit en maatwerk. Ik zie steeds meer coaches alleen maar digitaal werken, maar ik geloof daar niet in. Met een call van 45 minuten per maand en verder contact via mail en chat KUN je gewoon niet je klanten de kwaliteit geven die ze verdienen. Bij mij krijg je – naast een digitale call van een uur en contact via mail en whatsapp – iedere maand een halve dag live coaching. Je kunt dit zien als een transformatiedag waarin je echt de diepte in gaat. Tijdens die dag werken we op alle niveaus: fysiek, praktisch, zakelijk, mindset, blokkades, patronen, spiritueel, familielijnen, enz. Mijn klanten krijgen van mij de maximale aandacht in mijn sessies. En daarbij (heeeeel belangrijk!): doe ik het niet vanuit gemak en copy paste, maar passen we het 100% aan aan jouw business, jouw doelen en jij als persoon. Zo zet ik dus product leadership en customer intimacy niet alleen in voor mijn eigen business, maar ook die van jou.
Zelf aan de slag!
Maar welke strategie past nu bij jou?
Neem eerst je business als geheel onder de loep. Waar wil je je op richten? Waar zit jouw grootste, natuurlijke onderscheid? Wat zijn jouw kernwaarden?
Daarna kijk je naar je aanbod: In hoeverre kan ik – efficiency, kwaliteit of aandacht – meer terug laten komen? Hoe zorg ik dat het klopt met wie ik ben?
En als laatste kijk je naar je marketing en klantcontact. Hoe kan ik dit laten aansluiten op de rest?
Het beste advies dat ik je hierin wil meegeven:
Zorg dat je Kwaliteit en Customer Intimacy rockt als de allerbeste, want daar zit je duurzame onderscheid. En zorg daarna dat je een divers aanbod hebt, zodat je niet afhankelijk bent van één omzetmodel. Zo ben je breder toegankelijk en spreid je je inkomstenstromen.
Triggert deze blog je? Ik inspireer je graag! Ik wil je helpen naar je meest volledige zelf en dat je groeit als mens én ondernemer. Ik vind het leuk om te connecten op instagram (@marjolijn.desmet), stuur me gericht een DM als je verder wilt praten over deze blog.
RECENTE REACTIES