Creatief denken

De bloemetjes en de bijtjes

Business, Lifestyle, Marketing, Mindset

Het is vandaag Wereld Bijendag. ⁠

Zoals je weet gaat het niet goed in de wereld met de bij. Een van de drie hoofdoorzaken is dat er te weinig aanbod en variatie is. Alles moet strak en perfect, zowel op het land als in onze eigen tuinen.

 

 

 

Een wild bloemetje die zichzelf laat zien wordt meteen uitgeroeid. Met als gevolg dat er onvoldoende stuifmeel is om van te leven.

Ik kan me niet beheersen om een paralel te leggen naar hoe we als maatschappij ons eigen leven leven. Alles moet zo georganiseerd, strak en perfect mogelijk. Perfect body, perfect mind, perfect soul. We willen alles kunnen, alles nu en volgens de  norm, whatever that is? Als je geen 10k per maand verdient, doe je het slechts volgens de guru’s. Als je 18 wordt, krijg je al botox voor je verjaardag. En naast je studie moet je wel nevenactiviteiten doen, dat is goed voor je CV. Er is geen ruimte meer om te spelen, voor spontaniteit. Voor diversiteit.

Maar goed, voordat ik doorsla even terug: wat kunnen we leren van de bij? Want, wat zijn ze naast de motor van de wereld een inspirerend voorbeeld voor je business.⁠

NO BEES NO HONEY.

Hierbij een leuke metafoor-oefening doen waarbij de bloem en de bij zorgen voor meer zichtbaar, en zo ook meer klanten.

Het is simpel. ⁠

🐝 Je doelgroep is de bij.⁠

🌸 Jij bent de bloem.⁠

Je doel is om bijen aan te trekken om jouw stuifmeel (ergo zichtbaarheid) te verspreiden. ⁠

Zonder stuifmeel, geen bestuiving.⁠

Zonder bestuiving, geen business.⁠

No bees, no honey.⁠

Jij als bloem hebt dus werk aan de winkel. Want er zijn veel andere bloemen in het veld. En zoals we inmiddels weten, hebben deze de neiging om allemaal op elkaar te lijken en in dezelfde strakke formatie te staan.  Hoe zorg je ervoor dat de bij naar jou komt? En niet naar je buurvrouw?⁠

Door op te durven vallen. Uit te blinken. Een onweerstaanbaar aanbod te hebben. Een oprecht praatje en een daarbij passend plaatje. Door de bij te verleiden met wat jij te bieden hebt.⁠

Door je unieke zelf volledig in de spotlight te zetten. Dat wat jou echt uniek maakt, goed uit te vergroten 🙌⁠

De echte bij gaat niet voor één type bloem, maar juist voor variatie. En dat doet een mens ook. Kijk daarom niet naar wat je buurvrouw doet en ga dat kopiëren, maar blijf trouw aan jezelf.⁠

En durf ook op een andere plek te gaan staan. En daarmee bedoel ik de markt. Ga je op dezelfde plek staan waar iedereen loopt te roeptoeteren? Of kies je een unieke plek waar je de volledige aandacht krijgt voor iedereen die erlangs loopt?

Omarm jouw unieke skills, talenten en laat dát de mooiste bloem van het veld worden. Geef het water, verzorg het, geef het ruimte, waardeer het. ⁠

Laat het groeien en bloeien 🌸⁠

Dan komen jouw bijen vanzelf 🐝

Hoe zie jij deze metafoor in jouw business?

Reacties

0 reacties