Strategisch sturen op je cijfers

Business

Om je mooiste bedrijf te creëren, is het belangrijk dat je je droomleven tastbaar maakt. Zo weet je hoe je jouw bedrijf voor jou kan laten werken. Daarbij is het heel belangrijk om strategisch te sturen op je cijfers.⁠ 

Wat is de volgende stap? Werken aan je bedrijf om het succesvol te maken, passend bij wie JIJ in essentie bent. Om dit goed te doen heb je financieel inzicht en de skills om financieel te sturen nodig.⁠ 💰⁠ Misschien juist nu wel meer dan ooit.

Dus ja, dit betekent een lesje ‘boekhouden’ en het begrijpen van je cijfers. Weet jij bijvoorbeeld wat de werkelijke winstmarge is van jouw producten of diensten? En dan heb ik het niet alleen over verkoop minus inkoop, maar het echte, complete plaatje.⁠

Waardevolle middelen

Dit is de fase die vaak tot de meeste frustratie zorgt. Ik heb nog geen enkele ondernemer geholpen die hier fluitend doorheen ging. Logisch natuurlijk, je gaat leren om op een compleet andere manier naar je bedrijf te kijken. En ook naar je eigen tijdsbesteding. Want net zoals geld, zijn tijd en energie ook waardevolle ‘middelen’ die je ontvangt en investeert met de dingen die je doet. En daar komen altijd leerzame – of zeg gerust confronterende – conclusies uit.⁠

Tijd dus om je boekhouding in te duiken. Bereken wat alle onderdelen van je bedrijf werkelijk kost en kijk er dan naar met een objectieve blik. Wat zijn je diensten en/of producten waard? Wat levert een goede winst op en zou je je op willen focussen?⁠ En wat rendeert niet en wil je anders inrichten, of zelfs helemaal loslaten? Wat kan je uitbesteden, om zo meer tijd en aandacht te hebben voor de juiste dingen? En welke financiële doelen stel je jezelf? Wat wil je verdienen om je mooiste leven te leiden?

Inzicht in je cijfers

Je boekhouder of accountant kan je met inzicht in je cijfers helpen, maar laat het niet voor je doen terwijl je achteroverleunt. Dan ben je jezelf alleen maar aan het saboteren op de lange termijn. Het is, voor de ontwikkeling van jezelf als business owner, een vaardigheid die je toch echt zal moeten beheersen. En wil beheersen. Bij iedere beslissing over een investering, een nieuwe dienst of een nieuw product weet je dan namelijk of het slim is en voldoende oplevert. En geloof me, zo wordt ondernemen meteen leuker! 

Reacties

0 reacties