Doelen stellen voor het nieuwe jaar
Het jaar is bijna om en we beginnen over een paar dagen aan 2021. De tijd waarin je goede voornemens maakt en doelen stelt voor een nieuwe periode in je leven. Ik stel doelen op voor verschillende niveaus, voor mijn leven én mijn business. In dit blog vertel ik meer over hoe ik mijn zakelijke doelen formuleer. Ik richt me in deze fase echt op de hoofdzaken en zet de grote lijnen neer.
-
Wat wil ik creëren?
Denk aan een nieuw of aangepast aanbod, een onderzoek onder je klanten voor kwaliteitsverbetering, die nieuwe challenge of videotraining. Vraag jezelf af hoe je nog meer waarde kunt vinden én bieden in wat je doet.
-
Wat wil ik leren en beleven?
Welke opleidingen, cursussen, things to learn of inspiratie-events staan nog op je lijstje? Dit kan vakinhoudelijk, maar ook ondersteunend zijn.
-
Welke financiële doelen wil ik halen?
Denk aan omzet, investeringen die je wil maken om te groeien en natuurlijk… welke winst hou je dan over? Diep het daarbij concreet uit -hoe- je dit gaat doen. Dus X klanten met Y aanbod of Z trajecten of online trainingen. Maak het concreet want dan weet je waar je naartoe werkt.
-
Welke andere doelen, bucketlist-dingen en mijlpalen heb ik nog meer?
Deze is lekker open, want dat kan van alles zijn. Misschien wil je je marketing professionaliseren met funnels en flows, of misschien wil je wel één dag per week minder werken. Of wil je die (werk)vakantie nemen, in een bepaald magazine staan met jouw verhaal, wat dan ook. Wat zijn je wensen, je dromen?
Wat zijn je wensen, je dromen?
Van doelen naar projecten
Als ik dit helder heb, ga ik ze verwerken in de tijdslijn en maak ik er projecten van:
-
Wat – Geef een korte omschrijving in een werkwoordsvorm. Bijvoorbeeld ‘training X maken en lanceren’.
-
Wanneer – Start en deadline van je project.
-
Hoe – Wat zijn de (grote) stappen die je moet nemen?
-
Met wie – Wie gaat/gaan je hierbij helpen? Wie heb je nodig?
-
Mijlpalen – Wat is de mijlpaal, wanneer weet je dat je het met succes heb bereikt
-
Hoe vieren – Beloon jezelf voor je mijlpalen en sta bewust stil bij je successen. Celebrate! Zodat je ze als positieve brandstof gebruikt om op door te gaan.
Hoe stel jij je zakelijke doelen?
0 reacties