MarjolijnDesmet_Blog_7eigenschappeneffectiefleiderschap

De 7 eigenschappen voor Effectief Leiderschap – in je leven en business

Business, Leiderschap, Lifestyle, Mindset, Spiritualiteit

Liever luisteren i.p.v. lezen? Luister mijn podcast over dit onderwerp op Spotify of SoundCloud!

Ken je Stephen Covey? En zijn mega populaire boek The Seven Habits of Highly Effective People?

Ik noteer hem bewust in het Engels. De Nederlandse vertaling is namelijk De 7 eigenschappen van effectief leiderschap. En hierdoor ontstaat vaak een misconceptie: mensen denken dat het een boek is voor iemand in een management functie. En dat is absoluut niet waar. Met leiderschap bedoelt Stephen, net als ik, leiderschap in je leven.

Je hebt altijd een vorm van leiderschap, elke dag weer, elk moment van de dag. Of je nu aan het werk bent, of voor je kinderen aan het zorgen bent. Of juist even op de bank hangt. Er is ALTIJD een vorm van leiderschap.

Van de zeven eigenschappen waar Covey over schrijft zijn er drie gericht op intern: op jezelf, op je eigen ontwikkeling, op daarin versterken en dus als mens boven jezelf uitstijgen. Drie eigenschappen gaan over de omgeving – ofwel alles wat buiten jezelf ligt – en de laatste gaat over het algemeen/het proces als geheel.

Benieuwd wat de 7 eigenschappen zijn? Lees dan snel verder!

1. Wees proactief

Dat is meer dan altijd initiatief nemen, of de eerste zijn die een vinger omhoog steekt in een groep. Het gaat vooral over verantwoordelijk zijn voor jezelf en je eigen leven.

Dat is soms een lastige, want we hebben allemaal wel eens situaties die we niet zelf veroorzaakt hebben en als een struggle voelen. En hoewel we het niet gecreëerd hebben, we zijn wel zelf verantwoordelijk voor hoe we daar mee omgaan.

Ons gedrag is dus niet afhankelijk van wat er gebeurt, maar over hoe we er mee omgaan. Je eigen besluiten nemen en regie houden in wat voor situatie dan ook. Niet laten bepalen door de wereld om je heen of dingen die je overkomen. Blijf uit de slachtofferrol, hoe moeilijk dat soms is.

Blijf in control! Vraag aan jezelf:
Wat kan IK nu doen om de situatie te verbeteren?
Wat kan IK nu doen om hieruit te komen?
Wat kan IK nu doen om een stap verder te gaan?

Essentieel hierin is taal, want taal is enorm belangrijk voor je gedrag! Je kunt zeggen ‘ik kan dit niet’, dat geeft al een beetje aan dat je in staat bent de handdoek in de ring te gooien. Je kunt ook zeggen ‘ik kan dit nog niet’, waarmee je aangeeft dat je het nu nog niet kunt, maar het wel kunt leren. Dat schept hoop.

Ik confronteer mijn coachees daarom ook altijd met hun taal. Taal is je waarheid. Reactieve opmerkingen zijn: ‘zo ben ik nou eenmaal’ of ‘ik kan dat niet’ of ‘als ik maar dit en dit..’. Je laat jezelf bepalen door de omstandigheden. Daarmee schuif je de verantwoording weg. Je zegt daarmee indirect dat je niet verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes en het resultaat. En daar ligt juist het probleem…. als je het probleem aan een ander geeft, dan mag je altijd blijven zoals je bent. Maar dan geef je jezelf eigenlijk het excuus om ongelukkig te zijn en in een slachtofferrol te blijven zitten.

Je kunt ook denken in ‘ik kan het leren’ of ‘laten we eens kijken wat er nog meer mogelijk is’ of ‘ik kan altijd kiezen’ of ‘het raakt me wel, maar bepaalt me niet’. Dit zijn proactieve opmerkingen! Je hebt de regie, je hebt de touwtjes in handen. Je neemt zelf de verantwoording, niet over wat je is overkomen, maar wel wat je er mee doet en hoe je vooruit gaat. Dat zorgt voor verandering van binnenuit!

2. Begin met het einde voor ogen

Dit gaat over heel scherp hebben waar je naartoe wil. Belangrijk dat je daar goed over nadenkt. Stel je eens voor: Als je een taart gaat bakken, is het veel slimmer en effectiever om eerst het recept goed door te lezen. En de benodigde boodschappen in huis te hebben. Zodat je de juiste voorbereiding treft om die taart te maken. Dit zorgt voor rust! Weten wat je wil en wat je nodig hebt 🙂

Als je dit koppelt naar je bedrijf, vraag jezelf dan af: waar wil ik naartoe? Wat heb ik nodig om daar te komen? En dit is nooit het eindstation, want in het ondernemerschap blijf je ontwikkelen en doelen stellen 😉

Maar stel een doel voor over een jaar: wat doe je, wie ben je, met wie ben je, wat ruik je. Leef je in, alsof het een film is die je voor je ziet. Als je dat helder hebt, dan heb je ook een koers, dan weet je waar je naartoe wilt EN hoe je er moet komen.

Als je niet met inspirerende doelen werkt, dan ben je eigenlijk een beetje koersloos. Je bent aan het varen op zee, maar je weet niet waar je naartoe wil. Hoe weet je dan of je de juiste kant op gaat? En wanneer weet je of je er bent? En dan weet je dus ook niet of je succesvol bent… en krijg je steeds de vraag bij jezelf ‘doe ik het wel goed?’ of ‘ben ik wel op de juiste weg?’. En dat geeft onzekerheid.

Start met het maken van je persoonlijke missie. Waarom ben je je bedrijf begonnen? Wat wil je bereiken? Dit is nooit echt een omzet doel, die is niet bevredigend genoeg en zorgt niet voor genoeg drive en enthousiasme. Maar het gaat over wie je zelf wilt zijn, over je ontwikkeling als mens. Hoe jij de wereld gaat veranderen. Jij bent je bedrijf, je bedrijf is jou. Zorg ervoor dat je bedrijf matched met wie jij diep van binnen bent!

3. Belangrijke zaken eerst

Heel eerlijk, dit is een beetje mijn valkuil 😉 We leven in een tijd met veel mails, social media, etc. en zijn dus snel afgeleid. Dit derde punt gaat over effectief omgaan met je tijd. Timemanagement, ook al klinkt het saai, het is heel belangrijk zodat je ook tijd overhoudt voor de dingen die je belangrijk vindt, zoals je gezin.

Dit is de praktische uitwerking van de planning van waar je naartoe wilt. Een handige methode om te gebruiken is de timemanagement matrix van Stephan Covey. Binnen de vier vlakken deel je je werk in. Als je werkt AAN je bedrijf, dan ben je vooral bezig met niet urgent-belangrijk, mensen die vooral IN hun bedrijf werken zijn bezig met urgent-belangrijk of urgent-niet belangrijk.

4. Denk win-win-win

Dit is eigenlijk mijn lievelings eigenschap! Je gaat voor samenwerkingen, situaties, klant-relaties, persoonlijke relaties, waarin je altijd uitgaat van: ik win, jij wint en daardoor wint ook het grotere geheel.

Een voorbeeld: je zoekt iemand die je social media beheer gaat doen. Je kunt iemand zoeken voor de laagste prijs, want je wilt alles er uit halen. Het risico is echter dat diegene zich overwerkt voelt, minder gemotiveerd is, werk gaat afraffelen etc. Aan de andere kant kun je ook iemand inhuren die veel geld kost, maar waarvan je geen resultaat ziet. Beide situaties kennen in dit geval een winnaar en een verliezer.

Maar als je iemand naar waarde betaalt, en die naar jouw wensen luistert en je allebei bewust bent van elkaars waarde… Als je in zo’n samenwerking stapt, zit er al veel meer gelijkwaardigheid. Er is waardering en de juiste financiële vergoeding (win voor jouw samenwerkingspartner) en er wordt goed werk geleverd (win voor jou) en het resultaat is top en je klanten worden geholpen met jouw dienst/product (dus het grotere geheel wint ook).

Win-win-win is voor mij de enige situatie die werkt!

5. Eerst begrijpen, dan pas begrepen worden

We willen graag begrepen worden: “hoor mij, zie mij, neem mij serieus”. Maar de meeste mensen luisteren niet om te begrijpen, maar om een antwoord te kunnen geven. Dat houdt in dat als jij luistert naar een gesprek, dat je meer bezig bent met wat kan ik hier op antwoorden, dan dat je luistert om de ander echt te begrijpen. Of om er iets van te leren.

Dit doen we echt heel vaak! Dus jij bent niet de enige 😉

Het is mooi om de eigenschap ‘eerst begrijpen, dan pas begrepen worden’ als een standaard basis houding te hebben. Wat je hiermee wint: je kunt je echt verplaatsen in de ander en dat je luistert met de intentie om diegene te begrijpen. Je zoekt naar mogelijkheden. Dit verhoogt je charisma, want je bent zoveel prettiger om mee te praten en mee te zijn. De ander voelt zich veilig bij jou, kan helemaal zichzelf zijn. Omdat je empathisch luistert. Als de ander zich begrepen voelt, is hij/zij ook weer meer in staat om jou te begrijpen.

6. Synergie

De ultieme vorm van samenwerking en relaties. Om samen dingen te creëren.

Voorbeeld: Je hebt persoon A, die werkt samen met persoon B. En persoon A doet haar deel en persoon B doet zijn deel. Als er synergie is, dan ontstaat er ook iets tussen hen beiden, wat anders is dan ze individueel kunnen bereiken. Dan krijg je nieuwe ideeën, andere perspectieven en hogere kwaliteit.

Het is niet 1+1=2, maar 1+1=11!

7. Houd de zaag scherp

Dit laatste punt gaat zowel over je zelf, als de relatie met de ander. Mooie metafoor is het verhaal van de boswachter: al 5 uur achter elkaar is hij aan het zagen en aan het zwoegen. Hij is moe, maar hij blijft doorgaan, want het moet af. Iemand vraagt hem “wat doe je?” De boswachter geeft antwoord “Ik ben aan het zagen, dit moet ik allemaal nog doen!” De ander antwoord “Maar kun je dan niet beter eerst je zaag even te slijpen, zodat je daarna veel makkelijker en sneller de rest gedaan krijgt?”

Herkenbaar? Dit wordt zo vaak vergeten! We blijven maar rennen en zwoegen. Van deadline naar deadline. Drukke agenda’s. Maar daarmee vergeten we 1 heel belangrijk iets om onze doelen te behalen: wij zelf! Wij zijn de zaag.

De beste investering die je kunt doen is in jezelf. Op fysiek niveau, investeren in je gezondheid, maar ook mentaal, hoe je met emoties omgaat en welke blokkades er zijn. Op spiritueel niveau, wat jou gelukkig maakt. En op energetisch niveau, hoe houd je die zuiver en zo hoog mogelijk.

Daarom geloof ik ook zo in holistische coaching. Het is op alle niveaus een ‘aanscherping’ van jezelf, zodat je het beste uit jezelf haalt.

Als je deze eigenschap goed beheerst zullen de andere habits ook weer beter gaan, want uiteindelijk is het een cyclus. Zo groei je je steeds meer!

Inspireert deze blog je? Met welke eigenschap ga jij aan de slag? Plan een gratis strategiesessie met me in. Zodat ik je kan helpen jouw persoonlijk leiderschap naar een next level te tillen!